Παρασκευή, 29 Μαΐου 2015

Θέματα και Λύσεις Φυσικής κατεύθυνσης Γ' Λυκείου Πανελλήνιες 2015

θέματα και οι λύσεις στη Φυσική Κατεύθυνσης Γ' Λυκείου 2015
 
Θέματα   Γενικού Λυκείου
Οι απαντήσεις με κλικ  ΕΔΩ   

Θέματα  Εσπερινού Λυκείου



3 σχόλια :

  1. Στο θέμα Β3 η πολλαπλή επιλογή τα κάνει λίγο μαντάρα...
    Προτείνονται τρεις απαντήσεις. Οι δύο πρώτες έχουν απλώς αντεστραμμένο το σύμβολο της ανισότητας. Η τρίτη είναι διαστατικά εσφαλμένη. Ένας μαθητής θα μπορούσε να δώσει τη σωστή απάντηση, που είναι η επιλογή i), με το ακόλουθο επιχείρημα:

    Η iii) αποκλείεται λόγω διαστάσεων. Εάν ίσχυε η ii), αυτό θα μας έλεγε ότι και στην περίπτωση A = 0, όπου δηλαδή τα δύο σώματα δεν ταλαντώνονται καθόλου και απλώς ακουμπάνε, δεν ακουμπάνε! Παράλογο, άρα αποκλείεται και η ii). Σωστή είναι, επομένως, η i). — Πώς θα βαθμολογούσαν οι διορθωτές αυτήν τη λύση, που είναι απόλυτα σωστή αλλά δεν έχει κανέναν υπολογισμό;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πολύ σωστά:
      Ξέρουμε όλοι ότι με μεγάλα πλάτη εκτινάσσεται άρα σωστό είναι το < και όχι το >.
      Η iii δεν στέκει και από άποψη διαστάσεων.
      Όμως κάθε απάντηση επιστημονικά τεκμηριωμένη είναι αποδεκτή!

      Διαγραφή
  2. Κατά την ταπεινή μου γνώμη για τα θέματα θα έλεγα τα εξής:

    Θέμα Α:
    Ορθόδοξο, με τα Α3, Α4 να τείνουν προς εύκολα Β θέματα.

    Θέμα Β:
    Β1: Δύσκολο θέμα, μάλλον άσκηση χωρίς αριθμητικά δεδομένα.
    Β2: Τετριμμένο. Δεν διευκρινίζει αν ο 3ος δεσμός βρίσκεται αριστερά ή δεξιά από το x=0, ούτε ποια φορά θεωρούμε θετική. Στη μία περίπτωση πρόκειται για τη θέση x=±14 λ/12 ενώ στην άλλη για την x=±16 λ/12. Το αποτέλεσμα είναι όμως το ίδιο σε κάθε περίπτωση.
    Β3: Σχετικά δύσκολο θέμα (πάλι άσκηση χωρίς αριθ. δεδομένα), αλλά «κυκλοφορημένο» θέμα. Παράλειψη να δοθεί «λείο» επίπεδο, που δόθηκε όμως συμπληρωματικά.

    Θέμα Γ:
    Πολύ ασυνήθιστο το δεδομένο της UΕ, «ψυχρολουσία» σε ένα κατά τα άλλα ορθόδοξο LC.
    Γ1: Δύσκολο και απαιτούσε κριτική σκέψη για να μπορέσει να βρει ο μαθητής τα L και C από τη συνάρτηση της UΕ.
    Γ2: Τετριμμένο και ανεξάρτητο από το Γ1.
    Γ3: Δύσκολο ερώτημα αν και «κυκλοφορημένο».
    Γ4: Άστοχο ερώτημα, ειδικά για 4ο. Η συνάρτηση είναι σχεδόν έτοιμη από το αρχικό δεδομένο της UΕ και η γραφική της παράσταση δεν εξετάζει κάποια φυσική γνώση.

    Θέμα Δ:
    Τελείως άστοχο το «μικρή» σφαίρα, αφού δίνεται η ακτίνα της.
    Στο σύνολό του πολύ σύνθετο θέμα και απαιτούσε καλή κατανόηση και γνώση από το μαθητή, καθώς και σχετική ευχέρεια στις πράξεις.
    Δ1: Μάλλον ορθόδοξο ερώτημα, με λίγο αυξημένη δυσκολία μεταφοράς της γωνίας φ.
    Δ2: Δύσκολο και σύνθετο ερώτημα. Η κινητική ενέργεια της σφαίρας είναι μεταφορική και στροφική, η ακτίνα τροχιάς του CM είναι R-r, ανάλυση σε άξονες, συνθήκη κεντρομόλου, εύρεση του ύψους καθόδου για την ΑΔΜΕ ...
    Δ3: Δύσκολο και σύνθετο ερώτημα. Έπρεπε να είναι πιο σαφές ότι η σφαίρα κάνει από την αρχή ΚΧΟ. Το πρώτο τμήμα Δ→Ε επανάληψη της ΑΔΜΕ όπως και στο Δ2, μετά να παρατηρήσεις ότι η ω μένει σταθερή και ξανά ΑΔΜΕ ...
    Θέμα όμως που «κυκλοφορεί» γενικά.
    Δ4: Μάλλον ορθόδοξο. Η μόνη δύναμη που ασκείται στη σφαίρα είναι το βάρος της οπότε ...
    Τέλος, τα Α4, Β1, Δ4 αναφέρονται στη στροφορμή στερεού και στο ρυθμό μεταβολής της, χωρίς να διευκρινίζουν ως προς ποιό σημείο (έστω άξονα).
    Θέλω να ελπίζω πάντως ότι δεν θα δημιουργηθεί πρόβλημα στους μαθητές και θα θεωρήσουν στο μεν Β1 «ως προς τον άξονα περιστροφής της ράβδου», στο δε Δ4 το ρυθμό μεταβολής της «ιδίας στροφορμής» της σφαίρας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή